Projekt OP VK Teorie - dovednosti - praxe: inovace studia práva zahájil svoji činnost od 1.1.2011 a jeho realizace byla ukončena 31.12.2013. Realizační tým projektu tímto děkuje všem, kteří se kromě něj na úspěšném průběhu podílel, zejména všem partnerským organizacím, všem učitelům, kteří svědomitě připravovali a inovovali předměty v rámci projektu a ostatním zaměstnancům Právnické fakulty, kteří k realizaci přispěli.
V rámci udržitelnosti projektu Teorie - dovednosti - praxe: inovace studia práva bude i nadále existovat Ústav dovedností výuky a inovace studia, který převzal od projektu všechny výstupy a bude v rámci Právnické fakulty na chod projektu navazovat.

Uskutečněné akce
-
Workshop ADVOCACY s Davidem Hodgkinsonem
Dne 10.12.2013 se uskutečnil workshop pod názvem ADVOCACY s lektorem Davidem Hodgkinsonem, působícím na Derby University v Anglii. ... podrobnosti ZDE -
Workshop NEGOTIATION s Davidem Hodgkinsonem
Dne 9.12.2013 se uskutečnil workshop pod názvem NEGOTIATION s lektorem Davidem Hodgkinsonem, působícím na Derby University v Anglii. ... podrobnosti ZDE -
Závěrečná konference projektu
Dne 27.11.2013 se uskutečnila závěrečná konference projektu pod názvem "Profesionálové v právu", na které byl zhodnocen průběh a přínos projektu "Teorie - dovednosti - praxe". Hlavními řečníky byla děkanka právnické fakulty prof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc., nejvyšší státní zástupce JUDr. Pavel Zeman, soudkyně Ústavního soudu JUDr. Kateřina Šimáčková, Ph.D. a Mgr. Vítězslav Dohnal z Pro bono aliance. ... podrobnosti ZDE -
Dovednostní metody výuky zaměřený na myšlenkové mapy (mind maps)
Cílem workshopu bylo seznámit posluchače s využitím myšlenkových map ve výuce právních předmětů, vytvářením myšlenkových map, využitím myšlenkových map pro řešení problémů, plánování, time management, využitím myšlenkových map pro tvorbu závěrečných prací. ... podrobnosti ZDE -
Workshop Dovedností formy výuky finančního práva
Workshop Dovednostní metody výuky finančního práva byl zaměřen na inovaci a případně vytvoření nových předmětů v oblasti finančního práva a národního hospodářství s důrazem na dovednostní složku výuky. ... podrobnosti ZDE -
Škola lidských práv
24. - 28.6.2013 - Škola lidských práv se uskutečnila za přímého spolupůsobení Pro bono aliance. ... podrobnosti ZDE -
Lektorské dovednosti
Workshopy pro doktorské studenty jsou zaměřeny na dovednostní formy výuky a mají přispět k rozšíření znalostí o dovednostních formách výuky u zástupců cílové skupiny. Workshopy mají přispět ke zvýšení schopností studentů zvládat konfliktní studenty ve výuce, poskytovat studentům efektivní zpětnou vazbu, pracovat se skupinovou dynamikou ve výuce a využívat interaktivní a dovednostní metody ve výuce práva.
Termíny: 6.3.2013, 14.3.2013, 21.3.2013, 25.3.2013, 4.4.2013, 10.4.2013 a 6.9.2013 ... podrobnosti ZDE -
Lektorské dovednosti při výuce na vysoké škole
Workshopy pro doktorské studenty jsou zaměřeny na dovednostní formy výuky a mají přispět k rozšíření znalostí o dovednostních formách výuky u zástupců cílové skupiny. Workshopy mají přispět ke zvýšení schopností studentů zvládat konfliktní studenty ve výuce, poskytovat studentům efektivní zpětnou vazbu, pracovat se skupinovou dynamikou ve výuce a využívat interaktivní a dovednostní metody ve výuce práva. ... podrobnosti ZDE -
Workshop - Dovednosti, etika a studentské odborné praxe
Ústav dovednostní výuky a inovace studia uskutečnil workshop na téma Dovednosti, etika a studentské odborné praxe. Přednášející JUDr. Andrea Hrdličková, Ph.D. hovořila o etice vystupování, oblékání a chování se v konkrétních situacích, do kterých se v rámci povinné praxe studenti mohou dostat. Dále rozvedla schopnosti administrativních a komunikačních dovedností, formy písemné komunikace, prezentační dovednosti své osoby i společnosti, u které je praxe vykonávána. ... podrobnosti ZDE
Základní informace o projektu
Název projektu: Teorie - dovednosti - praxe: inovace studia práva
Název operačního programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název oblasti podpory: 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
Název prioritní osy: Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0198
Financování: ESF a státní rozpočet České republiky
Poskytnutá dotace: 19.082.966,10 Kč
Období řešení: 1/2011 až 12/2013
Hlavní řešitel projektu: Mgr. Jan Neckář
Podrobnější informace
Kritizovaným nedostatkem právnického vzdělávání v České republice je vysoká míra předávaných teoretických
znalostí a poskytnutí nízkého stupně praktických dovedností. Páteří vzdělávacího systému je právně dogmatická
výuka.
Od roku 2000 došlo na trhu práce k zásadním změnám. Dílem v souvislosti s personálním naplněním v oblasti
justice, zvýšené konkurence na poli advokacie, dílem díky neustále se zvyšujícímu počtu absolventů právnických
fakult v České republice. Sílí tlak odběratelské sféry na rychlou adaptaci v praxi a na aktivní znalost
mezioborových souvislostí a jejich aplikaci od počátku výkonu práce. Na tento nový směr však dosud nebylo ze
strany vysokých škol plně reagováno.
Realizací projektu budou reflektovány potřeby odběratelské sféry a rozšíří se možnosti studentů vstupovat
samostatně do podnikání. Studenti doktorského studia práva a akademičtí pracovníci budou nuceni osvojit si nové moderní
pedagogicko-didaktické metody výuky. Výuka typu "jedenkrát vyzkoušené je více než mnohokrát přečtené" je
výukovým trendem na řadě prestižních zahraničních univerzit.
Stručný obsah projektu
Páteří projektu je inovace výuky v oboru Právo zavedením metod propojujících právní dogmatiku s praxí.
Konkrétní podoba předmětů bude rozmanitá: od realizace odborných praxí, klinické výuky propojující speciální
znalosti s výkonem praxe v terénu, předmětů kladoucích důraz na různé právnické dovednosti (akademické
psaní, formulace smluv, hypotéz atd.) až například ke klauzurnímu zkoušení či realizaci odborných předmětů v
cizích jazycích. Předpokládá se i propojení na oblast ekonomie, managementu, tak jak to vyplývá z potřeb a
požadavků budoucích zaměstnavatelů. O část dovednostních předmětů bude obohacena výuka bakalářského
oboru Vyšší justiční úředník. Důležitým druhým pilířem projektu je vzdělávání těch, kteří budou takovouto výuku
zajišťovat. Projekt předpokládá vzdělávání studentů doktorského studia a mladých pedagogů fakulty (externích či
interních), kteří by ve výuce působili. Vzdělávání proběhne za pomoci i zahraničních expertů oslovených fakultou
v rámci přípravy projektu.
Cíle projektu
Cílem projektu je zvýšení konkurenceschopnosti studentů magisterského studijního programu Právo a právní
věda obor Právo na Právnické fakultě Masarykovy univerzity inovací studijního plánu. Prostředkem inovace je
modernizace výukových metod směrovaná k propojení teorie a praxe právnického vzdělávání. Výsledkem je
zvýšení flexibility a kreativity absolventů. To jim umožní lepší uplatnění v tradičních právních oblastech a
uplatnění i tam, kde jsou vyžadovány znalosti z dalších oblastí, čímž se zvýší možnosti uplatnění absolventů na
trhu práce.
- předměty, jejichž náplní je nácvik praktických právních dovedností (například sepsání žaloby, sepsání doložek smlouvy, sepsání právních memorand atd.),
- předměty, jejichž náplní je řešení případových studií a simulovaných řízení (moot court), včetně ověřování znalostí pomocí klauzurních prací,
- předměty klinické výuky propojující specializované právní znalosti a jejich aplikaci v praxi; zvláštní důraz bude kladen na předměty akcentující problematiku lidských práv a ochranu spotřebitelů,
- podnikatelské inkubátory jako předměty, které umožňují simulovat vytváření a fungování subjektu v simulovaných podmínkách konkurenčního prostředí,
- podmínky a systém odborných praxí v jednotlivých oblastech práva,
- předměty, které akcentují používání odborného jazyka v právních textech (českých i cizích) a situacích,
- předměty připravující studenty na právní rešerše pramenů či jinak je připravující na praxi.
Nedílnou součástí všech aktivit bude důraz na využívání všech aktuálně dostupných informačních právních systémů a informačních zdrojů. Současně bude metodologie využito i pro zavedení dovednostních předmětů do výuky oboru Vyšší justiční úředník. V návaznosti na realizaci projektu bude působeno na akademické pracovníky a studenty doktorského studijního programu směrem k rozvoji jejich pedagogicko-didaktických schopností jako nezbytné podmínky úspěšného naplnění cílů.