Základní informace o projektu
Název projektu: Teorie - dovednosti - praxe: inovace studia práva
Název operačního programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název oblasti podpory: 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
Název prioritní osy: Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0198
Financování: ESF a státní rozpočet České republiky
Poskytnutá dotace: 19.082.966,10 Kč
Období řešení: 1/2011 až 12/2013
Hlavní řešitel projektu: Mgr. Jan Neckář
Podrobnější informace
Kritizovaným nedostatkem právnického vzdělávání v České republice je vysoká míra předávaných teoretických
znalostí a poskytnutí nízkého stupně praktických dovedností. Páteří vzdělávacího systému je právně dogmatická
výuka.
Od roku 2000 došlo na trhu práce k zásadním změnám. Dílem v souvislosti s personálním naplněním v oblasti
justice, zvýšené konkurence na poli advokacie, dílem díky neustále se zvyšujícímu počtu absolventů právnických
fakult v České republice. Sílí tlak odběratelské sféry na rychlou adaptaci v praxi a na aktivní znalost
mezioborových souvislostí a jejich aplikaci od počátku výkonu práce. Na tento nový směr však dosud nebylo ze
strany vysokých škol plně reagováno.
Realizací projektu budou reflektovány potřeby odběratelské sféry a rozšíří se možnosti studentů vstupovat
samostatně do podnikání. Studenti doktorského studia práva a akademičtí pracovníci budou nuceni osvojit si nové moderní
pedagogicko-didaktické metody výuky. Výuka typu "jedenkrát vyzkoušené je více než mnohokrát přečtené" je
výukovým trendem na řadě prestižních zahraničních univerzit.
Stručný obsah projektu
Páteří projektu je inovace výuky v oboru Právo zavedením metod propojujících právní dogmatiku s praxí.
Konkrétní podoba předmětů bude rozmanitá: od realizace odborných praxí, klinické výuky propojující speciální
znalosti s výkonem praxe v terénu, předmětů kladoucích důraz na různé právnické dovednosti (akademické
psaní, formulace smluv, hypotéz atd.) až například ke klauzurnímu zkoušení či realizaci odborných předmětů v
cizích jazycích. Předpokládá se i propojení na oblast ekonomie, managementu, tak jak to vyplývá z potřeb a
požadavků budoucích zaměstnavatelů. O část dovednostních předmětů bude obohacena výuka bakalářského
oboru Vyšší justiční úředník. Důležitým druhým pilířem projektu je vzdělávání těch, kteří budou takovouto výuku
zajišťovat. Projekt předpokládá vzdělávání studentů doktorského studia a mladých pedagogů fakulty (externích či
interních), kteří by ve výuce působili. Vzdělávání proběhne za pomoci i zahraničních expertů oslovených fakultou
v rámci přípravy projektu.
Cíle projektu
Cílem projektu je zvýšení konkurenceschopnosti studentů magisterského studijního programu Právo a právní
věda obor Právo na Právnické fakultě Masarykovy univerzity inovací studijního plánu. Prostředkem inovace je
modernizace výukových metod směrovaná k propojení teorie a praxe právnického vzdělávání. Výsledkem je
zvýšení flexibility a kreativity absolventů. To jim umožní lepší uplatnění v tradičních právních oblastech a
uplatnění i tam, kde jsou vyžadovány znalosti z dalších oblastí, čímž se zvýší možnosti uplatnění absolventů na
trhu práce.
- předměty, jejichž náplní je nácvik praktických právních dovedností (například sepsání žaloby, sepsání doložek smlouvy, sepsání právních memorand atd.),
- předměty, jejichž náplní je řešení případových studií a simulovaných řízení (moot court), včetně ověřování znalostí pomocí klauzurních prací,
- předměty klinické výuky propojující specializované právní znalosti a jejich aplikaci v praxi; zvláštní důraz bude kladen na předměty akcentující problematiku lidských práv a ochranu spotřebitelů,
- podnikatelské inkubátory jako předměty, které umožňují simulovat vytváření a fungování subjektu v simulovaných podmínkách konkurenčního prostředí,
- podmínky a systém odborných praxí v jednotlivých oblastech práva,
- předměty, které akcentují používání odborného jazyka v právních textech (českých i cizích) a situacích,
- předměty připravující studenty na právní rešerše pramenů či jinak je připravující na praxi.
Nedílnou součástí všech aktivit bude důraz na využívání všech aktuálně dostupných informačních právních systémů a informačních zdrojů. Současně bude metodologie využito i pro zavedení dovednostních předmětů do výuky oboru Vyšší justiční úředník. V návaznosti na realizaci projektu bude působeno na akademické pracovníky a studenty doktorského studijního programu směrem k rozvoji jejich pedagogicko-didaktických schopností jako nezbytné podmínky úspěšného naplnění cílů.